Zmiany w e-commerce
Wdrożenie przepisów dyrektyw nazwanych w skrócie „dyrektywą towarową” (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. ws. niektórych aspektów umów sprzedaży towarów) i „dyrektywą cyfrową” (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych) zbliża się wielkimi krokami, ponieważ nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2023 r.
Wdrożone przepisy wprowadzą wiele zmian, między innymi w zakresie rękojmi.
Jeżeli prowadzisz sprzedaż online, to zmiany dotyczą również Twojego regulaminu!
Cel
Głównym celem uchwalenia obu dyrektyw jest ujednolicenie poziomu ochrony konsumentów w odniesieniu do umów dotyczących sprzedaży towarów, ustalenie wspólnej hierarchii środków ochrony prawnej oraz określenie zasad zgodności towaru z umową.
Co dokładnie ulega zmianie?
Zmiany w lead magnet
Od stycznia 2023 r. konieczne będzie posiadanie i udostępnianie regulaminu każdorazowo przed zawarciem umowy o świadczenie usług. Także wtedy, gdy klient otrzymuje “coś” za darmo, jak w przypadku otrzymania prezentu przy zapisie na newsletter. Twój regulamin powinien to uwzględniać, a Ty powinieneś dać klientowi możliwość zapoznania się z regulaminem.
Zmiany w rękojmi
Nowelizacja wprowadza rękojmię konsumencką.
Sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia konsumentowi towarów, które są zgodne z umową w momencie ich dostawy. Definicja zgodności z umową będzie znacznie bardziej wyczerpująca niż dotychczas, a to przez wskazanie konkretnych warunków, jakim mają odpowiadać towary, aby mogły być uznane za zgodne z umową.
W przypadku, gdy zakupy w sklepie mogą robić przedsiębiorcy i konsumenci, trzeba oddzielić postanowienia regulaminowe o rękojmi konsumenckiej od rękojmi dla przedsiębiorców.
Nowe wymagania w zakresie wyłączania prawa do odstąpienia
Jeżeli chcesz wyłączyć prawo do odstąpienia (dot. pewnych kategorii towarów), musisz odebrać od klienta oświadczenie o wyrażeniu zgody na rozpoczęcie wykonywania umowy przed upływem terminu na odstąpienie od umowy.
Warunki gwarancji
Jeżeli udzielasz gwarancji na sprzedawane towary, dostosuj jej warunki do warunków rękojmi konsumenckiej, ponieważ warunki gwarancji nie będą mogły być mniej korzystne niż warunki rękojmi konsumenckiej.
Nowe zasady informowania o obniżkach cen
Informowanie o obniżkach cen będzie wymagało podania obok nowej ceny, najniższą cenę obowiązującą w okresie ostatnich 30 dni przed dniem podania nowo obniżonej ceny. Będzie to bardzo istotne przy sprzedaży w formie okienek sprzedażowych.
Informacja o funkcji indywidualnego dostosowania cen
Jeżeli posiadasz w swoim sklepie funkcję indywidualnego dopasowywania wyświetleń cen według oceny danego klienta, klient będzie musiał być o tym poinformowany oraz udzielić zgody na działanie tej funkcji. Jest to istotna kwestia przy sprzedaży produktów taniej np. do już obecnych klientów.
Informacja o weryfikacji opinii
W przypadku, gdy klienci Twojego sklepu mogą dodawać opinie o zakupionych towarach, będziesz mieć obowiązek informować, czy opinie te zostały zweryfikowane, czy też nie.
Obowiązek podawania numeru telefonu
Podawanie klientom numeru telefonu będzie obowiązkowe, a jeżeli stosujesz w swoim sklepie funkcję pozwalającą na wymianę wiadomości z klientem (np. czat), również trzeba o niej wspomnieć w regulaminie.
PODSUMOWANIE
- Po wdrożeniu przepisów dyrektywy towarowej i cyfrowej, przepisy dotyczące tych zagadnień, które odnosić się będą do konsumentów i przedsiębiorców na prawach konsumentów znajdą się w całości w ustawie o prawach konsumenta.
- Część z nowych uregulowań powinna znaleźć swój wydźwięk w regulaminie sprzedaży.
- Nowe przepisy będą obowiązywać od 1 stycznia 2023 r.
Potrzebujesz naszej pomocy?
Odezwij się na: kontakt@legalnykurs.pl