Konkurs a loteria. Rozdajesz nagrody? Zobacz, jak robić to z głową!

konkurs a loteria

Popularne “rozdanie nagród” ma na celu zwiększenie interakcji użytkowników, poszerzenie zasięgów lub np. utrzymanie uwagi na webinarze do samego końca. Wydawałoby się, że to prosty i niewinny sposób promocji. Nic bardziej mylnego. Z powodu obowiązujących w Polsce przepisów trzeba bardzo uważać na tego rodzaju wydarzenia. Dlaczego? Kluczowe jest zrozumienie różnic pomiędzy konkursem a loterią.

W artykule znajdziesz odpowiedzi na następujące zagadnienia.

  • Rozdanie nagród – konkurs a loteria.
  • Dlaczego konkursy można robić bez ograniczeń, a na rozdanie nagród potrzebne są zezwolenia?
  • Co Ci grozi, gdy organizujesz losowania?
  • Jak zrobić “rozdanie nagród”, by nie trzeba było rejestrować loterii?
  • Co powinien zawierać dobry regulamin?
  • Konkurs a portale społecznościowe.

Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule!

Rozdanie nagród – loteria czy konkurs?

Najważniejszą różnicą pomiędzy loterią a konkursem jest występowanie elementu losowości w loterii i jego braku w konkursie.

Loteria

“Rozdanie nagród”, w którym losuje się zwycięzcę stanowi loterię promocyjną w rozumieniu ustawy o grach hazardowych.

Ustawa ta już na samym początku określa, że gry, w których wynik zależy od przypadku jest grą losową, niezależnie od rodzaju i wartości wygranej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10) ustawy o grach hazardowych, grą losową są m.in.

Loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe;

Rozdanie nagród, w którym rozdawane są nagrody poprzez losowanie spełnia więc definicję gry losowej w rozumieniu ustawy hazardowej. Czym się różni konkurs od loterii?

Konkurs

Konkurs z kolei to rodzaj przyrzeczenia publicznego, w którym organizator zobowiązuje się przyznać nagrodę na określonych warunkach.

Przepisy dotyczące przyrzeczenia publicznego i konkursu określone są w Kodeksie cywilnym (art. 919 i kolejne). Określone są tam konkretne wymogi, jakie musi spełniać konkurs. Są to m.in.:

  • publiczne określenie zasad konkursu,
  • określenie terminu zgłoszenia prac,
  • określenie zasad wyboru zwycięzcy.

Zasady dotyczące wyboru zwycięzcy można określać dowolnie, byleby były jasne i nie zawierały elementu losowości. Zwycięzcą może być osoba, która najszybciej udzieli prawidłowej odpowiedzi. Nie ma też przeszkód, by uczestnicy musieli spełnić dodatkowe kryteria, np. oznaczyć inną osobę w komentarzu, udostępnić post. O ile oczywiście nie narusza to regulaminu portalu społecznościowego.

Dlaczego konkursy można robić bez ograniczeń, a na rozdanie nagród potrzebne są zezwolenia?

Tak jak wskazałem powyżej, każde rozdanie nagród z elementem losowości podlega pod przepisy tzw. ustawy hazardowej. Zgodnie z art. 7 tej ustawy, każde zorganizowanie tego rodzaju loterii wymaga uzyskania zezwolenia Dyrektora Izby Administracji Skarbowej rozpatrywanego w terminie do… 2 miesięcy.

Gdyby to jeszcze nie odwiodło Cię od organizacji loterii, to dodam, że do wniosku o zezwolenie trzeba załączyć kilka zaświadczeń z urzędów oraz bankowe gwarancje wypłat nagród i dokumenty potwierdzające legalność źródeł pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na organizację loterii.

Jeżeli nie przekonałyby Cię czas oraz formalności, to dodam jeszcze, że wniosek podlega opłacie w wysokości 10% wartości puli nagród, lecz nie mniej niż 50% kwoty bazowej. Czyli w 2020 r. opłata wyniosłaby przynajmniej 2570 zł.

Chyba szkoda zachodu, prawda?

Tym bardziej że w przypadku organizacji konkursu nie trzeba nic nikomu zgłaszać. Wystarczy opublikować dobry regulamin.

Co Ci grozi, gdy organizujesz losowania?

Jeśli i tak prowadzisz “rozdania nagród” poprzez losowania, to musisz się liczyć z tym, że w razie wykrycia takiego niecnego procederu zostaniesz ukarany karą pieniężną w wysokości 5-krotności opłaty za wydanie zezwolenia. Jak łatwo policzyć, przy losowaniu nagrody, jaką jest np. książka czy dostęp do kursu, kara wyniosłaby aż 12850 zł!

Nawet wtedy, gdy do tej pory organizowałeś rozdania i nic złego się nie stało, to chyba warto przemodelować nieco model promocji? Niestety, ale pewnego razu np. nieżyczliwa konkurencja, może nagrać i dostarczyć materiał z webinaru, na którym losowane są nagrody. Pamiętaj też, że kara mogłaby zostać naliczona na każdą loterię osobno.

Jak zrobić “rozdanie nagród”, by nie trzeba było rejestrować loterii?

Wystarczy zorganizować konkurs, a nie loterię. 🙂 Tak, to takie proste. Konieczne jest wykluczenie elementu losowości. Może wygrać np. najszybciej udzielona poprawna odpowiedź, najtrafniejszy komentarz wyłoniony przez Twoje jednoosobowe jury, itp. Ważne, by regulamin wyraźnie określał zasady wyłonienia zwycięzcy oraz żebyś później się ich trzymał.

Skąd wziąć taki regulamin?

Możesz go znaleźć w moim Sklepie, klikając w poniższy baner! Za niewielką kwotę możesz skorzystać z gotowego, bezpiecznego i sprawdzonego rozwiązania.

Co powinien zawierać dobry regulamin konkursu?

Dobry regulamin powinien zawierać:

  • dane organizatora konkursu,
  • miejsce i czas jego przeprowadzenia,
  • zdefiniowanie, kto może uczestniczyć w konkursie,
  • procedurę kwalifikacji do uczestnictwa w konkursie,
  • kryteria wyboru zwycięzcy,
  • podanie nagrody i sposobu jej dostarczenia,
  • informację, w jaki sposób zostaną opublikowane wyniki,
  • procedurę reklamacyjną,
  • określenie, kto opłaca podatek od wygranej,
  • informacje wymagane przez portale społecznościowe, na których ma być prowadzony konkurs.

Całość powinna jednoznacznie wskazywać, że mamy do czynienia z konkursem, a nie loterią.

Konkurs, a portale społecznościowe

Tak jak napisałem powyżej, poszczególne portale społecznościowe, przykładowo Facebook czy Instagram, nie zakazują całkowicie prowadzenia konkursów, ale wprowadzają wymogi co do zasad ich prowadzenia.

I tak np. Instagram wymaga wyraźnego wskazania, że konkurs nie jest w żaden sposób sponsorowany, popierany i związany z serwisem Instagram.

Podsumowanie

Organizacja losowania nagród w polskich realiach wymaga spełniania mnóstwa warunków i jest kosztowna, niezależnie od wielkości puli nagród. Przy niedużej skali jest to nieopłacalne. Z kolei prowadząc losowanie bez zezwolenia narażasz się na kary pieniężne.

Zdecydowanie lepiej nieco zmodyfikować zasady i zorganizować konkurs. Wystarczy dobry regulamin, abyś spełnił wszystkie wymogi, dzięki czemu promocja nagrodami produktów i usług będzie zgodna z prawem.

Z wykorzystaniem powyższych informacji możesz przygotować regulamin samodzielnie. Jeżeli nie chcesz tracić na to czasu, możesz skorzystać z gotowego rozwiązania, klikając w poniższy baner.

regulamin konkursu

Jeżeli potrzebujesz indywidualnego regulaminu, w którym nie musisz niczego uzupełniać lub potrzebujesz regulamin konkursu w angielskiej wersji językowej, odezwij się do mnie, wysyłając wiadomość e-mail.

***

Artykuł był dla Ciebie przydatny? Podziel się z nim ze znajomymi lub go udostępnij!

Łukasz Jabłoński

O autorze

Autorem artykułu jest radca prawny Łukasz Jabłoński.

Specjalista z zakresu prawa autorskiego oraz prawa nowych technologii.

Więcej o autorach bloga przeczytasz w zakładce “Kto za tym stoi“.

Łukasz Jabłoński

Cześć!
Nazywam się
Łukasz Jabłoński
i jestem radcą prawnym.

Newsletter

Pamiętaj, że możesz się wypisać w dowolnym momencie. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności.

Newsletter

Pamiętaj, że możesz się wypisać w dowolnym momencie. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności.

Przedmiot został dodany do koszyka
0 items - 0,00